Mæthed - Hvordan skabes det?
Der er en lang række faktorer som skal være opfyldtfor at du bliver mæt af den mad du spiser. Her er de vigtigste.

1. Blodsukkerniveauet
Er blodsukkeret under normalt bliver du direkte sulten eller får lyst til at spise søde sager.

2. Mavesækkens fyldning
Når mavesækken fyldes og derved udspiles, udskilles der bl.a. hormonet kolecystokinin (som også udskilles ved indtagelse af fedt). Kolecystokinin sender signal til hjernens mæthedscenter og du opnår mæthedsfornemmelse. Men det betyder ikke at du bare kan drikke en masse vand og så bliver du mæt. Mæthed er et sammensurium af alle faktorerne til sammen.

3. Indlærte portionsstørrelser
Du ved hvor meget du kan spise, og du fylder din tallerken efter det. Det tager tid at vænne sig til at ”se” mindre portionsstørrelser, men mærker du godt efter så vil du opdage at du er mæt tidligere end du troede.

4. Madens smag
Smager maden ikke godt, så bliver du ikke mæt. Derfor er det vigtigt at du vælger mad du rigtig godt kan lide når du skal slanke dig, ellers opgiver du hurtigt.

5. Madens duft
Madens duft sætter gang i fordøjelses hormonerne og sætter også gang i insulinproduktionen. Du kan derfor opleve at blive sulten ved at dufte til mad, fordi insulinproduktionen stiger og blodsukkeret derfor falder = sult.

6. Kroppens vandindhold
Tørst og sultsignalerne sendes fra samme sted i hjernen, og derfor kan tørst signaler ofte blive tolket som sult – og du spiser. Får du ikke dækket dit væskebehov inden måltidet, så er der stor risiko for at du faktisk kommer til at spise mere end du ellers ville have gjort.

7. Tyggeprocessen
Jo mere du tygger des mere mæt bliver du. Hører du til dem der sluger maden, så kan du med fordel sætte tempoet hvormed du hælder maden indenbords lidt ned, og på den måde komme til at spise mindre.

8. Næringsmængden
Er der kostfibre, vitaminer, mineraler, fytonæring, antioxidanter, enzymer, polyfenoler i din mad, så bliver du mæt.

Det er derfor at noget mad mætter dig mere end andet; når du får nok næring, tygger grundigt på maden, når maden dufter og smager godt og når dit blodsukker er normalt. Og så er det jo heldigt at al den mad der gør dig mæt også er mavevenlig og giver dig masser af energi og velvære.