Side 93

Sådan tester du dig selv for fødevareallergi eller fødevareintolerance.

1. udeluk den fødevare du mistænker for at give dig symptomerne. Udeluk den fuldstændig og helt og aldeles fra din kost. Ellers virker testen ikke. Udelad fødevaren i 14 dage.

2. I udelukkelsesperioden kan du opleve en forværring af symptomerne. Dette er helt normalt og et sikkert tegn på, at du ikke tåler fødevaren. Om du er intolerant eller allergisk kan ikke siges på dette tidspunkt.

3. efter 14 dages udelukkelse af fødevaren introduceres den i en normal mængde igen. Registrer forandringer. Hvis du ikke mærker en forandring i de næste 48 timer, så er det ikke den fødevare der skaber problemer for dig. Og du kan trygt spise den igen. Forsæt til næste fødevare og udeluk den i 14 dage osv. indtil du finder det, der giver dig ubehag.

Oplever du forbedring af dine symptomer og oplever du forværring af din energi og dit velvære, når du introducerer fødevaren, så udeluk den helt i 6 måneder. Er det en intolerance du har, kan din krop hele sig selv ved at du spiser sundt, sover nok og motionerer samtidig med at du udelukker den fødevare du ikke tåler. Det betyder at du efter en periode med fuld udelukkelse kan spise den igen uden at dit immunforsvar reagerer på fødevaren. Du kan ikke spise samme mængder som tidligere, men du kan tåle det i mindre mængder. Går du tilbage til at spise samme mængde som før kommer symptomerne igen efter et stykke tid. Er det en fødevareallergi, så kan du ikke helbrede den og skal holde dig fra fødevaren altid.

Side 97

Hvordan finder du ud af om du har fødevareallergi eller fødevareintolerance?

Den billigste og mest sikre måde at finde ud af om der er en bestemt eller bestemte fødevarer du ikke tåler, er ved at udelukke fødevaren, som jeg beskriver det i bogen Flad mave for altid. Og så introducere fødevaren igen og mærke efter hvad der sker.

Du kan også få lavet objektive test på forskellig vis. Se herunder hvilke steder jeg kender. Din læge kan også henvise dig til test af fødevareintolerance, hvis han/hun vil.

Jeg kan godt lide disse steder:

Nordic Clinic, København: www.nordicclinic.dk.

Rikke Godthjaelp, København: www.godthjaelp.dk.