Udendørs ophold er essentielt for at du producerer nok D-vitamin. Din krop producerer selv D-vitamin, når solens stråler rammer din hud. Så at få dagslys på huden er essentielt for din sundhed. D-vitamin er en  vigtig ingrediens for at dit immunforsvar er stærkt, for produktionen af dine hormoner, for dine knoglers styrke og D-vitamin hjælper dig med at tabe fedt.
D-vitamin dannes ud fra kolesterol med hjælp fra din lever, nyrer og hud, når du udsættes for sollys. I din krop virker D-vitamin som et hormon. Din d-vitaminproduktion mindskes med alderen, når du er stresset, når du bruger solbeskyttelse, har lavt kolesteroltal og også år din lever og nyrer ikke fungerer optimalt. D-vitamin er også en vigtig del af insulinaktiviteten i kroppen. Forskere vurderer at D-vitamin mangel kan bruges til at diagnosticere insulinresistens. Dvs. hvis du er i mangel af D-vitamin er der stor sandsynlighed for at dit insulin ikke virker optimalt – og med alle de følger der er af det.
Vil du kende dit D-vitaminniveau i kroppen og om du hører til de 100.000 vis af danskere der er i underskud, så få lavet en test hos din læge (hvis han vil lave testen forebyggende)

Du får gode mængder D-vitamin fra:
Fede fisk
Fiskeolie
Levertran
Multivitamintilskud

Sådan får du mere dagslys:
Gå eller cykl på arbejde
Spis din din frokost udendørs
Gå ud i dine pauser
Gå ud når du skal tale i telefon
Træn udendørs
Gå hyggeture med din familie udendørs
Sid ude, når du er på cafe