SPØRGSMÅL: Hvorfor bliver jeg øm i hals og nakke, når jeg laver mavebøjninger? Det gør så ondt at jeg ikke har lyst til at forsætte træningen? Hvad kan jeg gøre, for jeg vil jo gerne have flotte mavemuskler.

SVAR: Hovedet vejer ca. 8 % af din kropsvægt – og det gælder både mænd og kvinder. Når man sidder, står, går osv., er hovedet placeret sådan på toppen af kroppen at hovedets tyngdelinje falder en smule foran ørerne. Det betyder at nakkens muskler skal arbejde for at hovedet ikke falder fremad. (hvis man falder i søvn når man sidder, så falder hovedet fremad, når musklerne afslappes). Dvs. hovedet bliver normalt holdt mest af nakkens muskler. Når man lægger sig ned for at træne maven, så er det primært musklerne på forsiden af halsen der arbejder. Og det er de ikke så vant til. Dvs. de bliver let ømme af at skulle holdet så meget vægt. Så ømhed i hals og nakke kan ikke undgås når man træner maven. Jo bedre maven er trænet jo bedre bliver hals og nakke trænet, så ømheden i musklerne er nødvendig. Kvinder har svagere hals- og nakkemuskler end mænd og vil derfor oftere opleve ømhed i hals og nakke, når man ligger på gulvet og træner maven. Hals- og nakkemuskler omslutter toppen af rygsøjlen og skal være lige så stærke som mave- og rygmuskler for at der ikke er ubalance i musklerne omkring rygsøjlen. Det kan hjælpe dig at du presser tunge op i ganen når du træner. Så spænder musklerne der ligger dybt inde på forsiden af halsen og på den måde hjælper de med at holde hovedet, så de yderliggende muskler ikke skal holde så meget.