I mange år sagde flere af mine venner og trænere til mig; ret dig nu op, Birgitte, når jeg gik rundt i det daglige. Og jeg forsøgte ihærdigt at rette mig op. Der gik ikke længe inden hovedet igen stak for langt frem og brystkassen sank ned mod maven og maven lignede at jeg var i 4. måned. Når jeg rettede mig op, syntes jeg at det føltes meget mærkeligt og slet ikke som om det var noget for mig. Det gjorde bare ondt i musklerne, specielt i den øverste del af ryggen. Nu har jeg heldigvis lært at den dårlige holdning jeg havde, kom fra mine mavemuskler, der ikke var trænet rigtigt, så de arbejdede i en forkert stilling dagen lang. Jeg trænede mavemusklerne på livet løs, på mange forskellige måder og mange gange om ugen. Når jeg tænkte på, hvad jeg havde lært på universitet om at en dårlig ryg og dårlig holdning ofte skyldes svage mavemuskler, så tænkte jeg at det i hvert fald ikke kunne være derfor, at jeg havde dårlig holdning og smerter i ryggen og nakken. I bagklogskabens lys, kan jeg se hvorfor det aldrig lykkedes for mig, dengang, at få en god holdning, for jeg forstod ikke at god holdning kommer fra maven. Jeg troede, at den kom fra ”at rette ryggen”, for det var jo den der var for foroverbøjet, når jeg sad, stod, gik, løb, gik på trapper, løftede osv. I dag ved jeg, at det ikke er lige meget hvordan man træner sine mavemuskler – og at man slet ikke skal træne dem på den traditionelle måde for det giver ikke en ordentlig holdning. Det kan rent faktisk have den modsatte effekt.

Den traditionelle mavebøjning er en fremadbøjning af rygsøjlen, hvor de lige og skrå mavemuskler trækker sig sammen og trækker brystkassen ned mod hofterne, samtidig med at hovedet trækkes fremad. Øvelsen træner musklerne til at klare lige netop den funktion. Tænk lige en gang; er det det du vil lære din krop? At trække brystkassen ned ad mod hofterne og hovedet fremad? Det er den samme stilling som ryggen indtager når du sidder, står og går forkert med ryggen. En traditionel mavebøjning er den mest benyttede måde at træne maven på – og det mest almindelige holdningsproblem er en rygsøjle der ”falder” sammen og hovedet falder fremad. Derfor dur en almindelig mavebøjning ikke til at træne mavens muskler til at fungere optimalt til at give god holdning. Det betyder ikke at den ikke skal laves, men det betyder, at det ikke skal være den primære øvelse/bevægelse som benyttes til at træne musklerne, og det betyder at hvis den øvelse benyttes, så skal den udføres korrekt med korrekt spænding af de inderste af mavens muskler.

Lær at lave mavetræning der giver stærk ryg, god kropsholdning OG en flad(ere) mave: JA TAK vis mig mere.