Når blodsukkeret svinger i for store kurver, mister du din energi og har langt lettere ved at blive fristet af hurtige løsninger der lige falder for. Din trang til søde sager stiger og du har langt lettere ved at spise for meget. For at forebygge en ustyrlig trang til de nemme og usunde løsninger skal du spise måltider fordelt over hele dagen. Du skal spise mad der langsomt frigives til dit blod og maden skal mætte dig i hver en bid.
Skab stabilt blodsukker og god energi:
Spis morgenmad hver dag. Morgenmaden er dagens vigtigste måltid. Hvis du vil springe måltider over så lad det være et af alle de andre. Spis mad der mætter fra morgenstunden:
•    Grovvalsede havregryn med nødder og mælk/yoghurt/rismælk eller som grød
•    Æg og grønsager (rigtig god mæthed langt op af dagen)
•    Omelet med kylling
•    Frugt smoothie med proteinpulver og hørfrøolie (god kvalitet)
•    Undgå boller, wienerbrød, kakao, morgenmads-cerealier, riskager, knækbrød – og undgå at springe måltidet over.
•    Herefter skaber du god energi og et perfekt blodsukker ved at spise hver 2,5-4. time resten af dagen. aftensmaden skal være senest 3 timer før du går i seng. Gå ikke i seng på tom mave. Sulten forstyrrer din søvn og mindsker din evne til at restituere (se mere under søvn).

Blodsukkervenligt mad
Spis mad med næring. Mad med næring er naturlige fødevarer, der ligner det de i virkeligheden er og ikke er omdannet i maskinelle og kemiske processer, så de er ugenkendelige for kroppen. Mad med næring er fx:
•    kød
•    fisk
•    æg
•    bønner
•    linser
•    hele – grove korn
•    grønsager
•    frugt
•    bær
•    nødder, mandler
Maden skal ligne ovenstående når de ligger på tallerkenen for at der er vitaminer, mineraler og alle de andre sundhedsgivende næringsstoffer i maden. Jo mere maden er forarbejdet jo mere næring forsvinder fra maden – uden at kalorieantallet bliver mindre. Og når der er få vitaminer og mineraler sammen med en masse kalorier, så mætter maden dig langt dårligere – og du spiser for meget. Og så kan maden optages lyn-hurtigt i kroppen – med et blodsukker på rusjebane tur til følge.