Ved du, at dårlig fordøjelse kan give rygsmerter, hovedpine og problemer med inkontinens?
Ved du, at selv den mad du tror er sundest, kan give dig fordøjelsesproblemer?
Ved du, at stress, sukker, alkohol og rygning påvirker fordøjelsen? Og mangel på vand gør det samme?

Træg fordøjelse og oppustet mave rammer hver tredje dansker og flere kvinder end mænd. Nogle får store problemer og bliver nødt til at gøre noget ved problemerne, mens andre ”bare” har ubehag i det daglige og ind i mellem er det forværret – men ikke mere ”end at det er til at leve med”. Men det er en dårlig investering at rende rundt med dårlig fordøjelse ret længe af gangen. 75 % af kroppen immunforsvar ligger i tarmens ca. 2 kilo bakterier. Bakterierne udgør et vigtigt værn mod fremmed bakterier og stoffer fra vores mad og drikker, så de ikke får lov at vandre videre ind i kroppen og gøre skade. Jo dårligere din fordøjelse virker jo dårligere virker dette værn.
Der er altid ubehag forbundet med at have fordøjelsesproblemer uanset om de opstår i mavesækken eller i tarmene, uanset karakter og styrke, så det påvirker i høj grad vores livskvalitet, når fordøjelsen ikke virker – og så kan en dårlig fordøjelse være skyld i at maven står frem som en vaskebalje – og ikke ligner et vaskebræt.

Der er en lang række årsager til at fordøjelsen kan være dårlig;
Stress
Bekymringer
Nervøsitet
For stort sukkerindtag
Du spiser mad du ikke kan tåle
Du drikker ikke nok vand
Du drikker for meget kaffe
Rygning
Medicin
Mangel på motion
Mangel på grønsager og grove korn
Du tygger ikke maden grundigt
Uregelmæssige måltider
For stort alkoholforbrug
Mangel på søvn
Dårlig fødevarekvalitet (du spiser for meget forarbejdet mad og junkfood)

Man siger, at man er hvad man spiser, men i virkeligheden er man hvad man optager. For maden kan være nok så kvalitetsfyldt og økologisk, men fungerer fordøjelsen ikke optimalt vil man ikke få fuld valuta for pengene, for så vil maden ikke blive nedbrudt korrekt og kan derfor ikke bruges optimalt. Så at have en god fordøjelse er alfa omega for at få en sund krop.


Vi får dårlig fordøjelse, fordi vi er for stressede til at tygge maden ordentligt og samtidig nedprioriterer kroppen energi til tarmsystemet, når man stresser rundt. Vi får dårlig fordøjelse, fordi vi spiser for meget forarbejdet mad; brød, pasta, sukker, alkohol, friturestegt mad og mad, der har lang holdbarhedstid. Og fordøjelsen lider også under at vi drikker for meget kaffe, the og sodavand – og alt for lidt rent vand.

75 % af kroppens immunforsvar ligger i tarmene.
Fordøjelseskanalen som madens tur fra mund til bund, går igennem består af et system af specialiserede organer, der er designet til at fordøje den mad du spiser til mindre molekyler, som så kan bliver optaget i blodet eller sendt på lager til senere brug.

I menneskets tarmsystem ligger ca. 2 kilo bakterier, der hjælper med at fordøje mad og forsvare kroppen. 75 % af kroppens immunforsvar ligger i tarmsystemet. Så snart man ændrer på tarmfloraen, giver det en respons i immunforsvaret. Så for at holde sygdom og træthed fra livet skal fordøjelsen fungere optimalt. Jo dårligere fordøjelse jo større risiko for infektioner af forskellig art. Grunden til at 75 % af kroppen immunforsvar ligger i tarmene er fordi det er kroppens ”åbning”. Vi får utroligt mange bakterier og skidt ind gennem munden, og så er det smart at vi har et forsvar der kan angribe disse fremmedlegemer inden de kommer ind i blodbanen og resten af kroppen. Jo mere immunforsvaret har at lave jo mere træt bliver du. Det kender du fra når du fx har influenza eller er forkølet; så bliver du træt. Det skyldes at der skal bruges ekstra energi til immunforsvarets arbejde. Hvis du ikke giver kroppen ro og fred til at klare ”de fremmede”, så reagerer immunforsvaret ikke så aktivt på at rense/redde kroppen som hvis du tager den med ro. Derfor oplever mange at blive syge, når de holder ferie; så er der endelig nok energi til at få ryddet op i alt det der ikke er energi til i det daglige.


Hvad er god fordøjelse?
 
    Du går på toilettet og laver ”stort” 1-3 gange om dagen
    Du ”leverer” i alt ca. 30 cm dagligt
    At det der kommer ud er kompakt og har en ”flot” form
    At det ikke er for svært eller for let at få ud
    At det ikke lugter alt for grimt
    At det har en flot brunlig farve
    At det flyder oven på vandet

Og alle punkterne skal være opfyldt for at du kan godkendes til at have en tarm der er i form. Der er en lang række ting du kan gøre for at optimere din fordøjelse. Og det der skaber god fordøjelse for den ene person, giver måske det modsatte resultat hos en anden. 

Optimering af fordøjelsen
Det kan være individuelt hvordan dårlig fordøjelse skal behandles. Her følger nogle generelle råd som er gode for os alle at følge.

Skab god fordøjelse
-    tyg maden grundigt. Den skal være flydende, før du synker den.
-    spis veltilberedt mad af god kvalitet
-    drikke 1/3 af din kropsvægt i deciliter vand dagligt
-    indtag evt. mælkesyrebakterier, som kosttilskud
-    drik alkohol og spis sukker i moderater mængder eller udelad det helt i det daglige
-    undgå fødevarer du er intolerant eller allergisk overfor
-    stress ned – sørg for at tage pauser i løbet af dagen og lav dybe vejrtrækninger
-    sid ned, når du spiser – eller i hvert fald skal du ikke lave andre ting, mens du spiser
-    sov nok

Tyg maden grundigt.
Maden skal være flydende, før du synker den. For at skabe optimal fordøjelse, optimal smagsstimulering og for at forebygge at du spiser for meget, skal du tygge din mad ordentligt. Man kan ikke sige at der er et vist antal tygninger man skal lave pr. bid, for det er vidt forskelligt alt efter konsistensen af maden. Jo større bidder du synker, jo større bidder skal tarmsystemet fordøje. Maden skal være flydende for at den kan optages fra tarmene, så alt det mad du ikke har gjort flydende med tygning og spyt i munden, det skal tarmsystemets processer nedbryde – og det er overarbejde for tarmene.

Spis veltilberedt mad af god kvalitet
Jo dårligere kvalitet din mad er af, jo hårdere arbejde udsætter du dit tarmsystem for. Jo mere maden er forarbejdet, jo mindre genkendelig er den for de forskellige processer i tarmene og jo mere skidt skal skilles fra, angribes af immunforsvaret og skilles fra, så jo større krav stilles der til fordøjelsesprocesserne. Jo dårligere kvalitet din mad er jo færre vitaminer, mineraler og enzymer indeholder maden og jo dårligere forløber fordøjelsesprocesserne, fordi vitaminer, mineraler og enzymer skal bruges i fordøjelsesprocesserne.


Drik 1/3 af din kropsvægt i deciliter vand dagligt
- fordelt over hele dagen. Start gerne dagen med et glas vand på tom mave. Vandet går næsten direkte til tarmsystemet som straks hydreres og bliver således godt parat til at modtage din morgenmad, så du starter dagen med god fordøjelse.

Indtag evt. mælkesyrebakterier, som kosttilskud
Tarmsystemet består af omkring 2 kilo bakterier. Og de fleste er gode bakterier. Men der er også dårlige bakterier. Og de skal være der. Bare ikke i for store mængder. De dårlige bakterier udgør en slags fitnesscenter for de gode bakterier, for de dårlige bakterier angribes af de gode bakterier og bliver dermed holdt nede. Samtidig holder de gode bakterier i form. Når du stresser, spiser dårligt osv (se ovenstående liste), så kan mængden af dårlige bakterier blive for stor og du får dårlig mave. Så kan det også hjælpe at tilføre gode bakterier fra et kosttilskud, så bakteriefloraen bliver optimal. Og der er altid uorden i bakteriefloraen, hvis du har dårlig fordøjelse. Mælkesyrebakterier sammensat som kosttilskud kaldes overordnet for Probiotika. Og er det modsatte af antibiotika. Antibiotika er medicin der slår bakterier ihjel, hvor Probiotika er et kosttilskud, der fremmer den gode bakterieflora. Hvis du vil tage en ”kur” med probiotika, skal du indtage 20-40 mia. enheder dagligt. Spis kapslerne mellem dine måltider.

 
Drik alkohol og spise sukker i moderate mængder eller udelad det i det daglige
Alkohol og sukker gør tarmen utæt, som det kaldes. Efter 3 genstande og omkring 30 gram sukker indtaget på en gang, lækker tarmen en smule. Det betyder at tarmvæggene bliver mere gennemtrængelige og fødevarer kan gå mere eller mindre fordøjet ud i blodet, hvor det så er blodets immunforsvar der skal tage sig af fremmedlegemerne, lever og nyrer der skal rense blodet for disse ufordøjede partikler, så det sætter hele systemet på overarbejde. Det er en af årsagerne til at man får tømmermænd. Og faktisk oplever mange nogle af de samme symptomer på for stor alkoholindtagelse, dagen efter at de har deltaget i et sukkerorgie. For sukker og alkohol giver den samme virkning på tarmene. Og alle oplever også at få dårlig mave efter en god våd aften eller en aften hvor armen er gået i rutefart fra slikskålen og sodavandsflasken til munden. Det allerbedste for et overbelastet tarmsystem er at udelade både sukker og alkohol i en periode. Giv tarmsystemet lidt ro og så kan du kaste dig over varerne igen, når hele systemet er helet og dermed i bedre stand til at hele sig selv efter synderne.

Undgå fødevarer du er intolerant eller allergisk overfor

Alle fødevarer du er intolerant overfor påvirker tarmsystemet i en eller anden grad. For immunforsvaret i tarmsystemet sætter allerede i gang, når produktet du ikke kan tåle, når derned.  Samtidig producerer tarmene en slags alkohol, når du indtager fødevarer du er intolerant over for og alkohol giver en utæt tarm som igen øger inflammationen, oppustetheden og bestemt ikke fremmer den flade mave. De fødevarer man typisk er intolerant eller allergisk overfor er: mælk, gluten, gær, æg og peanuts. Men man kan være intolerant over for en lang række andre fødevarer. Og alle giver den samme virkning i tarmsystemet. Så det betaler sig at kende sine intolerancer. Du kan få lavet en test af hvilke fødevarer du kan tåle hos en immunolog, hos speciallæger og på privatklinikker landet over. Du kan blive henvist af din læge, hvis han/hun vil det, men mange læger er desværre ikke meget for at henvise videre, hvis du ikke direkte er alvorligt syg. Men så kan du tage sagen i egen hånd og kontakte en privatklinik.

Sid ned, når du spiser
– eller i hvert fald skal du ikke lave andre ting, mens du spiser. Når du læser avis, ser fjernsyn, laver lektier osv. mens du spiser, så har du tankerne alle andre steder end på den mad du spiser. Du smager ikke ordentlig på maden, du tygger den ikke ordentlig og måske opdager du ikke, hvornår du egentlig har de første mæthedstegn. Samtidig er det en god ide at sidde stille (ikke gå rundt) og spise, så kroppen kan koncentrere sin energi om at sende blod til tarmsystemet til at sætte gang i fordøjelsen.

Stress ned
For nogen sætter stress sig straks i tarmsystemet og skaber ravage. Hvor andre ikke har tydelige fordøjelsesproblemer, når de er stressede. Når du bliver stresset, vil kroppen prioritere blod og dermed energi til lemmerne og knap så meget til organerne. Når du er stresset tror kroppen at den skal kæmpe eller flygte og så er det ikke vigtigt at fordøje lige her og nu. Så fordøjelsen nedprioriteres simpelthen. Så selv om det er lettere sagt end gjort, så skal du tænke over om din oppustede og ømme mave skyldes stress, for så er det der du skal sætte ind. Dog kan du med stor fordel gøre alle ovenstående ting for at mindske belastningen på fordøjelsen og dermed fremme den, men skal den virke optimalt så skal du stresse ned for at få den helt på plads.

Sov nok.
Mangel på søvn giver mangel på tid dine tarmbakterier har fred til at genopbygge sit værn til at tage mod næste dags angreb ude fra. Når bakterierne ikke får arbejdsro kan de ikke formere sig hurtigt nok til at holde din tarm sund. Det er en af grundene til at du langt lettere bliver syg, når du ikke sover nok.