Træning under graviditet gør ikke bare dig stærkere, men også det ufødte barn i din mave. Undersøgelser viser nemlig at træning forbedrer babyens evne til at arbejde effektive med reduceret tilførsel af blod og ilt. Den gavnlige effekt får barnet dog første senere – nemlig under selve fødslen. Den stressende situation det er at blive født er mindre stressende for børn af kvinder der har trænet under hele graviditeten. Desuden fødes børn af trænende mødre med en mindre fedtprocent end børn af kvinder, der ikke har trænet under graviditeten. Dette har indflydelse på hvor let barnet bliver overvægtigt senere i livet.
Derudover viser det sig at træning tidligt i graviditet øger moderkagens vækst og kapacitet. Og moderkagens størrelse og kapacitet har stor indflydelse på dit ufødte barns sundhed og vækst. Det betyder ikke at det er dårligt ikke at træne under en graviditet. Det betyder at det er endnu bedre at du gør det.

Er du vant til at træne, så forsæt endelig med det du plejer at lave, når du er gravid. Lyt til din krop og lad den bestemme, hvornår det er nok og for meget. Er du ikke vant til at træne og vil i gang, når du er gravid, så er min anbefaling at du søger professionel hjælp til at komme i gang. Find et hold for gravide, en personlig træner eller en fysioterapeut med træningserfaring og få vejledning, der passer til dig. Din krop og dit barn vil elske dig for det.