1.    du træner ikke hårdt nok – fyr den af når du er i gang.
2.    du træner for ensidigt – jo mere ensidigt du træner jo mere økonomisk bliver kroppen. Så gør kroppen uøkonomisk ved at variere din træning mellem: intervaltræning, kontinuerlig træning, tung belastning, let belastning, store skridt, små skridt osv.
3.    dehydrering og tomme energidepoter. Jo bedre (læs; sundere) du har spist og drukket i timerne op til træningen jo mere effektiv fungerer hele kroppen og kan yde maksimalt. Derudover kan den bedre restituere efterfølgende
4.    du træner for uregelmæssigt! Træn regelmæssigt så kroppen kommer i bedre form. Jo bedre form jo bedre fedtforbrænding.
5.    du træner med samme intensitet fra start til slut. Træning skal altid starte med opvarmning i roligt tempo/intensitet der gradvist øges. Jo bedre opvarmning jo bedre arbejder musklerne om det er styrke- eller konditionstræning du skal lave. Er opvarmningen for hård syrer musklerne for hurtigt til og du kan ikke yde så meget, som hvis opvarmningen er optimal.
6.    kosten er for kulhydratrig. Jo flere kulhydrater ind kost indeholder, og specielt den kost du spiser tæt på din træning, jo højere bliver kulhydratforbrændingen i forhold til fedtforbrændingen. Spis et måltid med en ligelig fordeling af fedt, kulhydrat og protein 2-3 timer inden din træning og du opnår god fedtforbrænding under træningen.